ALGEMENE VOORWAARDEN 

 Deze algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van Effect Bv, met maatschappelijke zetel te Denen 167, 9080 Lochristi Belgium, BE 847.214.628

1. ALGEMEEN

1.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, voorstellen, offertes (“Offerte”), bestellingen, overeenkomsten en leveringen m.b.t. de levering van goederen en/of diensten door Effect Bv aan haar klant (hierna de “Klant”). Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn alleen dan tegenstelbaar aan Effect Bv indien Effect Bv deze uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard heeft. In dat geval blijven de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing. Aan overeengekomen afwijkingen kan de Klant geen rechten ontlenen voor andere of toekomstige transacties. De toepassing van eventuele algemene voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

1.2. Door het plaatsen van een bestelling door de Klant, door het akkoord gaan van de Klant met een Offerte, of door de ondertekening of (begin van) uitvoering van de overeenkomst door Effect Bv of de Klant, aanvaardt de Klant onvoorwaardelijk en onherroepelijk deze Algemene Voorwaarden, die bindend zijn.

1.3. Deze Algemene Voorwaarden zijn geldig vanaf 1 januari 2020 en vervangen alle vorige.

1.4. De Klant kan haar overeenkomst of een deel ervan niet overdragen aan een derde partij, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Effect Bv. 

2. OFFERTES EN BESTELLINGEN

2.1. Offertes

Elke Offerte is vrijblijvend en geldt enkel voor de B2B markt. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, heeft elke Offerte een geldigheidsduur van 30 kalenderdagen na de datum van de Offerte en vervalt ze automatisch na het verstrijken van deze termijn. Alle in een Offerte vermelde termijnen, verwijzingen naar technische gegevens of andere elementen zijn louter indicatief en niet bindend voor de uitvoering van de Offerte, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Effect Bv heeft op elk moment het recht om fouten in de Offerte recht te zetten of de Offerte in te trekken. Effect Bv kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de overschrijding van termijnen of aanpassing van gegevens of elementen en dit is ook geen geldige grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door de Klant, noch kan dit aanleiding geven tot enige prijsvermindering of schadevergoeding. Effect Bv zal de Klant naar best vermogen op de hoogte brengen van de (vermoedelijke) overschrijding van een termijn of aanpassing van gegevens of elementen. De Offerte is gebaseerd op de gegevens die de Klant heeft verstrekt. Indien blijkt dat de gegevens niet correct zijn wordt de Klant op de hoogte gebracht. Indien hiervoor bijkomende prestaties door Effect Bv moeten geleverd worden zal een bijkomende Offerte aan de Klant overgemaakt worden. Effect Bv behoudt zich het recht om in afwachting van een akkoord over de bijkomende prestaties de gehele uitvoering op te schorten.

2.2 Bestellingen

Door de plaatsing van de bestelling of bevestiging van de Offerte erkent de Klant volledig geïnformeerd te zijn en te begrijpen wat in de Offerte staat (Scope, functionaliteit & Deliverables) . Elke bestelling door de Klant verbindt de Klant. Effect Bv zal slechts gebonden zijn door een bestelling van de Klant indien Effect Bv uitdrukkelijk en schriftelijk bevestigd heeft deze te aanvaarden. De overeenkomst komt pas tot stand na aanvaarding van de bestelling. In geval de Klant een bestelling annuleert dan is de Klant een schadevergoeding verschuldigd aan Effect Bv van minstens 30 % op de volledige prijs van de bestelde goederen of diensten, tenzij hogere schadevergoeding bewezen wordt door Effect Bv.

3. LEVERING VAN GOEDEREN EN DIENSTEN

3.1. De Klant aanvaardt gedeeltelijke leveringen van goederen en diensten. Hiervoor kunnen deel-facturen uitgegeven worden (zowel bij de start van het project, tijdens de voortgang als bij de finale oplevering)

3.2. De ondertekening door de Klant van de leveringsbon of project acceptatiedocument houdt de (op)levering en aanvaarding in van het geleverde goed of de geleverde dienst. Het risico met betrekking tot goederen gaat over op de Klant op het ogenblik van de levering ervan. Het risico met betrekking tot diensten gaat over op de Klant bij ondertekening van het project acceptatiedocument. Indien de Klant de leveringsbon niet ondertekent bij de levering van goederen of het project acceptatiedocument niet ondertekent in het geval van levering van diensten gaat het risico over vanaf de dag wanneer Effect Bv het goed heeft geleverd of de (partiële) uitvoering van de diensten aankondigt en tot (gedeeltelijke) facturatie overgaat. De eigendomsoverdracht van de goederen en geleverde projectdiensten gebeurt pas bij de algehele betaling van de prijs en eventuele interesten en schadevergoedingen ingevolge een laattijdige betaling.

3.3. Effect Bv behoudt zich het recht voor om tijdens de levering bepaalde technische verbeteringen of aanpassingen volgens wettelijke voorschriften uit te voeren op bestelde goederen of diensten voor zover dit geen aanzienlijke wijzigingen met zich meebrengt of voor zover dit noodzakelijk is. Indien bij de uitvoering van de diensten blijkt dat de Offerte technisch gezien niet kan uitgevoerd worden is Effect Bv niet gehouden tot uitvoering en kan deze geannuleerd worden, zonder enige schadevergoeding.

3.4 Effect Bv heeft het recht om voor de uitvoering van bepaalde diensten beroep te doen op derden, zonder dat hiertoe toestemming van of melding aan de Klant vereist is.

4. PLICHTEN VAN DE KLANT

4.1. De Klant stelt tijdig alle informatie, documenten en voldoende resources, noodzakelijk voor de uitvoering van de opdracht ter beschikking van Effect Bv en zal op de vereiste wijze meewerken aan de uitvoering van de opdracht, in overeenstemming met toepasselijke regels en wetgeving. De Klant dient in het bezit te zijn van de nodige licenties voor alle software die door hem wordt gebruikt, eveneens software van derden. De Klant zal Effect Bv steeds vrijwaren voor alle mogelijk vorderingen van derden m.b.t. deze software. De Klant zorgt er tevens voor dat zijn hardware voldoet aan de minimumvereisten die Effect Bv aangeeft.

4.2. De Klant verbindt zich ertoe de aangestelden van Effect Bv die belast zijn met de uitvoering van de prestaties tijdens de gewone werkuren en volgens de toegangsregels van het bedrijf van de Klant toegang te verschaffen tot alle ruimtes, installaties (hardware, software, netwerken enz.) en middelen die noodzakelijk zijn om Effect Bv toe te laten de prestaties op voorgeschreven wijze uit te voeren. Indien de Klant deze verplichtingen niet nakomt zal de termijn verlengd worden en kan de prijs eveneens aangepast worden.

5. PRIJZEN, FACTUREN EN BETALINGEN

5.1. Alle prijzen en andere bedragen zijn in Euro uitgedrukt en exclusief BTW en andere belastingen en heffingen. Indien deze belastingen en heffingen na de sluiting van de overeenkomst verhogen, kan dit doorgerekend worden aan de Klant. Meer- en bijwerken zullen worden aangerekend aan de in de op dat ogenblik gehanteerde tarieven. Behoudens andersluidende bepalingen in de Offerte, worden de goederen aangerekend aan vaste prijzen en de diensten uitgevoerd aan dagtarieven (aan de in de op dat ogenblik gehanteerde tarieven) of aan de in de Offerte vermelde vaste prijs. Andere kosten worden bijkomend in rekening gebracht. Een Offerte kan steeds aangevraagd worden bij Effect Bv via sales@effect.be

5.2. Al de facturen zijn betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel, op de vervaldag ( 30 dagen na factuuratum) en op het rekeningnummer zoals vermeld op de facturen. Aangestelden zijn niet bevoegd om betalingen te ontvangen. Er kan voor de aanvang en in functie van de voortgang bij de uitvoering van de opdracht één of meerdere voorschotten gevraagd worden in de vorm van een vast tarief. Deze voorschotten worden in mindering gebracht bij de eindafrekening. Bij niet-betaling op de vervaldag is de Klant van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling een interest verschuldigd van 10% op het totaalbedrag van de factuur met een minimum van 250 euro. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten van facturen zijn voor rekening van de Klant, met een minimum verschuldigde vergoeding van 10% van het totaalbedrag van elke factuur. Bij niet betaling van een factuur op haar vervaldag (i) heeft Effect Bv het recht om haar verbintenissen op te schorten en om deze en alle andere overeenkomsten met de Klant te beëindigen en (ii) wordt het verschuldigde saldo van alle andere, zelfs nog niet vervallen facturen, onmiddellijk opeisbaar.

5.3. De Klant is niet gerechtigd tot schuldvergelijking ten aanzien van Effect Bv.

5.4. Klachten betreffende facturen dienen binnen 7 kalenderdagen na factuurdatum per gemotiveerd aangetekend schrijven meegedeeld te worden. Bij gebrek aan tijdige klacht wordt de factuur geacht als definitief aanvaard. De Klant kan een betaling slechts opschorten indien hij aantoont dat Effect Bv een contractuele verplichting niet nagekomen is en hij Effect Bv daarvan voorafgaandelijk bij aangetekende brief op de hoogte heeft gebracht. In elk geval kan het bedrag van de opgeschorte betaling enkel betrekking hebben op dat deel van het goed of de dienst dat betrekking heeft op de beweerde niet-nakoming van de contractuele verplichting. Een opschorting van betaling door de Klant is enkel mogelijk indien (het deel) van het goed of dienst afzonderlijk identificeerbaar is op een factuur.

5.5. De Klant verbindt er zich toe om in geval van laattijdige betaling van facturen, Effect Bv, zonder voorafgaande ingebrekestelling, de geleverde goederen onmiddellijk opnieuw in bezit te laten nemen, Effect Bv daarvoor toegang te verschaffen tot zijn lokalen en alle vervoerskosten te dragen.

 

6. OVERMACHT

6.1. Effect Bv is niet gehouden tot de nakoming van contractuele verplichtingen waarvan de uitvoering onmogelijk geworden is. In elk geval kan Effect Bv niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet-nakomen van haar contractuele verplichtingen of daaruit voortvloeiende schade van de Klant als gevolg van stakingen, gehele of gedeeltelijke stagnatie van het vervoer, elektriciteits- en telecommunicatiestoornissen, bedrijfsstoornissen, wanprestaties, opgelegde maatregelen door de overheid en/of overmacht van haar leveranciers, vergunningsvereisten en andere juridische en administratiefrechtelijke vereisten, die allen als overmacht gelden.

6.2. Indien de overmachtsituatie langer duurt of dreigt te duren dan 10 werkdagen, dan heeft Effect Bv van rechtswege het recht om de overeenkomst onmiddellijk bij aangetekende brief te ontbinden, zonder een voorafgaand beroep op een rechter en zonder enige schadeloosstelling. In zo’n geval zal Effect Bv recht hebben op de betaling door de Klant van alle reeds geleverde goederen of diensten en van de kosten die reeds gemaakt werden met het oog op de toekomstige uitvoering van de overeenkomst.

6.3. De niet-nakoming door Effect Bv van haar contractuele verplichtingen als gevolg van zulke overmachtsituaties is geen grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door de Klant, noch geeft dit het recht aan de Klant op prijsvermindering of schadevergoeding.

7. VERTROUWELIJKE INFORMATIE

7.1. De partijen zullen alle informatie, mondeling of schriftelijk verkregen, in gelijk welke vorm ook, waarvan redelijkerwijze aangenomen kan worden dat zij vertrouwelijk is, strikt vertrouwelijk behandelen en deze niet bekendmaken aan derden zonder de voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de andere partij tenzij in geval dit verplicht is door de wet of gerechtelijke instanties In dit laatste geval zal de bekendmakende partij de andere partij onmiddellijk inlichten.

7.2. Effect Bv zal het recht hebben om het bestaan van de overeenkomst met de Klant bekend te maken voor publiciteits- en andere commerciële doeleinden.

8. INTELLECTUELE EN EIGENDOMSRECHTEN EN DATAPROTECTIE

8.1. Elk intellectueel, industrieel of ander eigendomsrecht (ongeacht of dit geregistreerd is of niet) op werken, goederen of diensten die in eigendom zijn van, gebruikt zijn of gecreëerd zijn door Effect Bv, haar werknemers, consultants of onderaannemers in het kader van de uitvoering van de overeenkomst (inclusief software, materiaal, technologie, vaardigheden, know-how en informatie over het gebruik ervan), blijft de exclusieve eigendom of in gebruik van Effect Bv en/of haar licentiegevers, al naargelang het geval. De levering van goederen en/of diensten door Effect Bv aan de Klant houdt geen enkele overdracht in van enig zulk recht. De vergoedingen betaald door de Klant houden geen betaling in voor de overdracht van enig zulk recht. Indien de Klant een gebruikslicentie verwerft van Effect Bv of via Effect Bv van een derde partij, mag de Klant dit enkel gebruiken overeenkomstig de voorwaarden van deze gebruikslicentie. In geval de Klant zelf materiaal aanreikt, zoals software, teksten, beelden, etc. in het kader van de uitvoering van de opdracht garandeert de Klant dat het gebruik hiervan geen inbreuk maakt op enige intellectuele eigendomsrechten.

8.2. Indien de partijen toch uitdrukkelijk en schriftelijk de overdracht van zulk recht overeengekomen zijn, dan blijft Effect Bv titularis van dat recht tot op het ogenblik van de betaling door de Klant van de volledige prijs en alle bijkomende kosten (interesten en schadevergoeding wegens laattijdige betaling van facturen inbegrepen).

8.3 De partijen zullen persoonsgebonden data enkel voor contractueel bepaalde doeleinden verwerken, gebruiken of stockeren met inachtneming van de toepasselijke wetgeving en niet langer dan noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst. Zie hiervoor tevens de bepalingen op onze website www.effect.be inzake onze privacy policy.

9. WAARBORGEN

9.1. Alle contractuele verplichtingen van Effect Bv zijn inspanningsverbintenissen. Effect Bv geeft geen enkele uitdrukkelijke of impliciete waarborg in verband met de goederen of diensten, hierbij inbegrepen enige waarborg voor de geschiktheid voor een bepaald doel, resultaat of verhandelbaarheid ervan en enige software wordt aan de Klant geleverd “as is”.

9.2. De Klant zal steeds de nodige maatregelen treffen om de integriteit, de veiligheid en het onderhoud van de software, de hardware en alle andere materialen te vrijwaren.

9.3. In geval van een vermeende slechte werking van de goederen of diensten zal de Klant actief meewerken aan alle onderzoeken die als doel hebben de oorzaak ervan te achterhalen en alle maatregelen treffen om bewijzen veilig te stellen die relevant kunnen zijn.

9.4. Alle goederen of diensten die aan de Klant geleverd worden door een onderaannemer van Effect Bv of die aan Effect Bv door een derde geleverd worden en die Effect Bv op haar beurt aan de Klant levert, zijn enkel onderworpen aan de waarborg- en aansprakelijkheidsvoorwaarden die gelden tussen deze onderaannemer of derde en Effect Bv.

9.5. De Klant dient de goederen en de diensten bij (op)levering of aanvaarding onmiddellijk na te kijken op gebreken. De Klant dient in geval van eventuele zichtbare gebreken binnen een termijn van 7 dagen na (op)levering of aanvaarding of in geval van verborgen gebreken bij goederen, binnen 2 dagen na vaststelling van verborgen gebreken en in elk geval binnen 2 maand na levering van deze goederen, via gemotiveerd aangetekend schrijven deze gebreken kenbaar te maken aan Effect Bv. Effect Bv is enkel aansprakelijk voor een gebrek in het geleverde goed of de geleverde dienst dat bestaat op het ogenblik van de levering en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de levering. In geval van een gebrek heeft de Klant geen recht op een schadevergoeding. De Klant heeft enkel recht op het kosteloze herstel van het goed of de dienst of de kosteloze vervanging van het goed of de dienst, naar keuze van Effect Bv. Indien de kosteloze vervanging of verbetering onmogelijk of buiten verhouding is, heeft de Klant enkel het recht om een passende prijsvermindering te eisen.

9.6. Specifieke waarborgen, geldig bij softwareontwikkeling en projectoplevering:

Effect Bv voert projecten uit volgens de professionele standaarden die in de sector van toepassing zijn. Effect Bv geeft echter geen enkele expliciete of impliciete garantie omtrent het correct werken van de software, in gelijk welke mogelijke soft-en/of hardware configuratie. De door Effect Bv. ontwikkelde software zal volgens de normen en methoden van de Klant getest worden, voor zover die normen en methoden redelijk zijn en gangbaar binnen de sector waarin de Klant actief is. Software die getest en aanvaard werd door de Klant wordt verondersteld te voldoen aan de verwachtingen van de klant. De aanvaarding van de software is een feit zes weken na de oplevering van de finale versie indien de Klant binnen die periode geen opmerkingen maakt. Na de aanvaarding kan de Klant bugs en problemen melden aan Effect Bv die deze dan zal trachten op te sporen en naar best vermogen zal trachten op te lossen. Deze prestaties worden gefactureerd aan het uurtarief dat gehanteerd wordt door Effect Bv op basis van een compleet ingevuld intervention request formulier voorafgaand aan de interventie indien de betrokken klant geen onderhoudscontract (zie ook verder) heeft afgesloten dat dergelijke interventies afdekt (bepalingen hiervan zijn opgenomen als vast onderdeel in het betrokken voorstel/offerte). In het geval er geen onderhoudscontract is afgesloten dat deze prestaties afdekt bestaat er bijgevolg ook geen SLA en zijn de inspanningen “best effort”. In geen geval kan Effect Bv verantwoordelijk gehouden worden, in welke zin dan ook, voor bugs in of veroorzaakt door soft-en/of hardware van derden.

10. AANSPRAKELIJKHEID 

10.1. Effect Bv is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade of enige indirecte schade of verlies, verlies van gegevens, recuperatie van gegevens, winst, inkomsten, omzet of andere financiële of commerciële verliezen, ongeacht of deze voortvloeit uit de niet-naleving van haar verplichtingen. Effect Bv is tevens niet aansprakelijk in geval schade geleden is door handelingen of gebrek aan handelingen die niet uitsluitend en direct toewijsbaar zijn aan Effect Bv.

10.2. Voor bepaalde onderdelen van onze software-oplossingen en proposities naar de eindklant worden tevens Public/Private Cloud diensten voorgesteld. Effect Bv. kan op geen enkel moment verantwoordelijk worden gesteld voor de downtime van de betrokken platformen en de eventueel geleden schade als gevolg hiervan. Effect Bv zal evenwel elke noodzakelijk en redelijke inspanning leveren om bij de betrokken vendor(en) aan te dringen op een snelle service restore en hier proactief en regelmatig over te communiceren.

10.3. Effect BV moet haar plichten krachtens deze Overeenkomst met volle overtuiging en naar best vermogen uitvoeren, in overeenstemming met de geldende professionele normen.

10.4. Effect BV is ten opzichte van de Klant en derden niet aansprakelijk voor de schade van eender welke aard, al dan niet veroorzaakt door of toerekenbaar aan Effect BV, haar Vertegenwoordiger of haar hulppersonen (de “Uitvoerders”) en zal de Klant bijgevolg niet vrijwaren en/of schadeloos stellen tenzij de schade werd veroorzaakt door een zware fout, bedrog of opzet van of toerekenbaar aan Effect BV.

10.5. Behoudens andersluidende dwingende wetsbepaling, geeft de schade voortvloeiend uit (a) een verlies van baten, goodwill, handelsopportuniteiten of verwachte besparingen of voordelen, (b) het verlies of de beschadiging van gegevens, of uit (c) onrechtstreeks verlies of schade, in geen geval recht op schadeloosstelling.

10.6. Indien zou blijken dat twee of meer schadegevallen voortvloeien uit één en dezelfde fout, dan worden zij beschouwd als één enkel aansprakelijkheidsgeval en wordt de aansprakelijkheid derhalve beperkt tot het hoogste bedrag van die bedragen die van toepassing zijn op de betrokken verbintenissen of overeenkomsten.

10.7. De Klant verbindt zich ertoe om in overeenkomsten met derden eventuele buitencontractuele aansprakelijkheidsvorderingen van deze derden tegen Effect BV of zijn Uitvoerder voor het herstel van schade veroorzaakt in het kader van de uitvoering van deze Overeenkomst door Effect BV en/of zijn Uitvoerder uit te sluiten. 

10.8. De Klant zal Effect BV en/of haar Uitvoerder (de “Gevrijwaarde Personen”) volledig vrijwaren voor enige dreigende of een door derde ingestelde eis, vordering of juridische procedure, o.a. een buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering tot schadevergoeding tegen de Gevrijwaarde Personen op basis van enig handelen van of nalaten door de Gevrijwaarde Personen in het kader van deze Overeenkomst, tenzij indien deze schade volgt uit bedrog of fraude, zware of opzettelijke fout, door resp. van de Gevrijwaarde Personen. 

11. DUUR EN ONTBINDING

11.1. De duur van de overeenkomst is in beginsel tot het einde van het project, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk een andere duurtijd werd overeengekomen.

11.2. In elk geval heeft Effect Bv steeds het recht om de overeenkomst onmiddellijk vroegtijdig te beëindigen zonder enige schadevergoeding, zonder verdere kennisgeving of ingebrekestelling en zonder een voorafgaand beroep op een rechter indien : (a) de Klant tekortkomt aan een contractuele verplichting en hij deze niet afdoende rechtzet binnen een termijn van 10 werkdagen na de kennisgeving door Effect Bv van de tekortkoming, (b) in geval van (aanvraag tot) faillissement ontbinding, vereffening of onvermogend worden van de Klant, of (c) de juridische controle over de Klant wijzigt.

11.3. In geval van vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst worden alle verschuldigde bedragen, zelfs van nog niet vervallen of uitgegeven facturen, onmiddellijk te betalen.

12. OMSCHRIJVING VAN DE UREN EN BIJHOREND TARIEF

De kantooruren van Effect Bv zijn van maandag tot donderdag van 8u30 tot 17u30 en vrijdag van 08u30 tot 16u30. Tijdens deze uren is het normaal tarief van toepassing. Werkuren gepresteerd na 17u30 (vrijdag na 16u30) en voor 22u worden verrekend met een toeslag van 50%, de werkuren gepresteerd na 22u worden verrekend met een toeslag van 100%. Opdrachten kunnen in overleg in het weekend ingepland worden, op zaterdagen geldt een toeslag van 50%, op zon en feestdagen een toeslag van 100%.

13. ONDERHOUDSCONTRACTEN & SERVICE LEVEL AGREEMENT (SLA)

13.1 Algemene bepalingen:

De klant heeft de mogelijkheid tot het afsluiten van een onderhoudscontract  mbt. ondersteuning van het opgeleverde project (binnen de afgesproken scope & deliverables). Het doel is het operationeel karakter van de oplossing te garanderen in functie van de gekozen SLA . De SLA’s voor klanten met onderhoudscontracten worden gecommuniceerd in de offerte of op vraag van de klant en worden geactiveerd en gefactureerd bij oplevering van het project. Deze onderhoudscontracten worden aansluitend vooruit gefactureerd voor de komende periode (één of meerdere jaren). In geval de klant geen actief onderhoudscontract heeft dient de eindklant de software assurance retroactief in orde te stellen tot op het punt waar de software assurance is vervallen. In dit laatste geval zullen ook de “reinstatement fees” worden die door de vendor van de sofware aan Effect worden aangerekend worden doorbelast aan de eindklant. Daarnaast kan de klant een IRQ (Intervention request document) invullen en ondertekenen met een gedetailleerde omschrijving van de storing. De behandeling en support zal worden uitgevoerd in een best effort model zonder SLA en resultaatsverbintenis.

13.2  Software Assurance:

Hoofddoel: Garandeert het recht voor de eindklant voor alle updates (nieuwe releases binnen dezelfde versie), upgrades (nieuwe versies) en hotfixes van de software.

·       Niet inbegrepen in het software assurance contract: De installatie en configuratie(professional services) van de releases zelf (updates of upgrades). Hiervoor wordt een aparte quote gemaakt.

13.3  Software Support:

Hoofddoel: De garantie aan de eindklant voor een all-in service mbt. het opslossen van software issues mbt de opgeleverde oplossing (binnen de scope en deliverables van het project) teneinde het operationeel karakter te verzekeren.

-        Een contractuele reactie en interventietijd. Wordt bepaald in de offerte in functie van het type contract gekozen. Standaard is Solver (RT 4 hours / IT 8 hours (NBD)). De beschikbaarheid van remote access naar de klantomgeving is hier mandatory.

-        Minor (administrative) changes.

-        Vragen van en support aan beheerders.

·       Niet inbegrepen in het software support contract:

o   Moves, adds and major changes (MAC) van de software

o   De installatie van nieuwe versies en nieuwe releases

o   gebruikers helpdesk

o   Ondersteuning van issues veroorzaakt door changes in de hardware en/of software infastructuur van de eindklant

o   Ondersteuning van issues veroorzaakt door wijzingen uitgevoerd door niet getrainde beheerders van de eindklant.

13.4  Software assurance en software support contracten zullen, tenzij anders overeengekomen,   automatisch jaarlijks vooruit worden gefactureerd tenzij schriftelijk opgezegd (uiterlijk 3 maand voor vervaldag). Effect is vrij om een jaarlijkse aanpassing van de prijs te doen (op vervaldag) indien het zulks noodzakelijk acht als gevolg van prijsstijging via indexatie en/of gestegen prijs van de software maintenance bij de vendor ingekocht.

14    NIETIGHEID

Indien één of meerdere bepalingen van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk nietig of niet-afdwingbaar zouden zijn, zal deze nietigheid of niet-afdwingbaarheid de geldigheid of afdwingbaarheid niet aantasten van de overige bepalingen. De Partijen komen overeen dat elke nietige of onafdwingbare bepaling van rechtswege vervangen wordt door een gelijkaardige bepaling die binnen de ruimst mogelijke grenzen van hetgeen wettelijk is toegelaten, uitwerking zal hebben of door de rechter binnen deze grenzen mag worden gematigd.

15    TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTSMACHT

Deze Algemene Voorwaarden en eender welke andere contractuele bepalingen tussen Effect Bv en de Klant worden beheerst door het Belgisch recht. In het geval van een mogelijks conflict tussen de verschillende talen van de algemene voorwaarden zal de Nederlandse taal altijd beslissend zijn. Elk eventueel geschil zal exclusief beslecht worden door de rechtbanken van Gent.